I-MOR Castingdag: Ontdek de sterren van morgen!

Ontmoet talenten en til je verhaal naar een hoger niveau.

Op een castingdag brengen we een mix van talenten samen – van ervaren acteurs tot frisse nieuwe gezichten. De castingdag is dé kans om in een dynamische en creatieve omgeving

potentiële kandidaten te ontmoeten. Hier zie je niet alleen hoe ze voor de camera schitteren, maar voel je ook hun energie en charisma dat jouw verhaal echt tot leven brengt.

Rosalie, onze producer bij I-MOR, heeft inmiddels veel ervaring met het organiseren van castingdagen voor grote merken zoals albelli, Triple en ANWB. Ze benadrukt dat voor een commercial of brandmovie de interactie tussen de castleden belangrijk is om een verhaal krachtig over te brengen.  Rosalie: ” Soms heb je voldoende aan een digitale casting waarbij acteurs of modellen foto’s en filmmateriaal toesturen. Wij maken dan een voorselectie voor de klant met passende combinaties,” legt ze uit. “Hoe het castingproces verloopt, hangt af van het concept en het budget.”

Rogier, regisseur bij I-MOR, voegt hieraan toe dat een fysieke castingdag soms de investering dubbel en dwars waard is, vooral met kinderen. “We hebben weleens een situatie meegemaakt waarbij op papier en de foto’s het de perfecte match leek, maar dat we op de set stonden waarbij een jongen van 6 jaar oud na 20 minuten dacht dat hij wel klaar was en niet meer verder wilde. Dit leidde tot stilstand van de hele draaidag. Door een fysieke castingdag te organiseren, tackle je dit, je ziet en voelt gelijk of iemand de rol die je voor ogen hebt kan dragen.”, vertelt Rogier.

Hoe ziet een castingdag eruit?

Nadat het concept is goedgekeurd, ontstaat er een duidelijk beeld van welke acteurs of modellen we nodig hebben om jouw verhaal te vertellen. Samen met de opdrachtgever stellen we een gedetailleerde castbriefing op. Op basis van deze briefing kunnen kandidaten zich aanmelden. Wij putten uit onze uitgebreide database en ons netwerk dat we in afgelopen jaren hebben opgebouwd, maar maken ook gebruik van castingbureaus zoals Multa Casting en Frisse Koppen.

Bij het uitzetten van de castingaanvraag wordt er direct duidelijkheid gegeven over de dagfee, buy-out, draaidagen, media-uitingen en de locatie. Dit zorgt ervoor dat potentiële kandidaten precies weten waarvoor ze zich aanmelden.

Alle aanmeldingen worden zorgvuldig bekeken, waarna we een voorselectie maken die we samen met de opdrachtgever doornemen. Rosalie legt uit: “Hun feedback is enorm waardevol, zij zijn immers de ambassadeurs van hun merk en kennen de doelgroep het beste. Zo kunnen we de casting nog meer aanscherpen en de zoektocht voortzetten”. Binnen enkele dagen zijn er vaak voldoende aanmeldingen om talenten uit te nodigen voor de castingdag. Zij ontvangen dan een uitgebreide uitnodiging met informatie en voorbereidingstips, inclusief korte scripts en scènes, vaak al afkomstig uit de TV-commercial of het concept. Door een breed scala aan talenten uit te nodigen, krijgen we een beter inzicht in de diversiteit van mogelijke castleden, wat helpt bij het maken van een keuze die het beste past bij het merk en de boodschap.

Op de castingdag worden de talenten hartelijk ontvangen en maken ze kennis met de regisseur. Rogier legt uit: “Tijdens de casting ben ik meer een coach die tips en aanwijzingen geeft. Zelf heb ik ook voor de camera gestaan en weet hoe mensen zich voelen. Ik vind het leuk om met mensen te werken en ze op hun gemak te stellen. Soms vraag ik hen specifieke scènes uit te proberen om te zien hoe ze samenwerken met andere acteurs of modellen. Of ik daag ze uit om helemaal uit hun comfortzone te stappen, zoals het naspelen van een knakworst. De meest hilarische situaties ontstaan daaruit!”

Na de castingdag beoordeelt het creatieve team samen met de klant de prestaties van de talenten en bespreekt hun bevindingen. Op basis van de audities worden de beste kandidaten geselecteerd. Rosalie deelt enthousiast: “Wat ik zo geweldig vind aan mijn werk is dat ik hands-on betrokken ben bij het selectieproces. Hierdoor baseren we onze keuze niet alleen op technische vaardigheden, maar ook op de indruk die kandidaten in een echte setting maken. Vervolgens stel ik een leuke persoonlijke e-mail op en zorg ik ervoor dat alles zakelijk in orde is met een definitief contract. Dan zijn we helemaal klaar voor de draaidag!”

Bij I-MOR weten we dat het castingproces meer is dan alleen een keuze maken op basis van uiterlijk en ervaring. Het is een kans om de energie en chemie tussen acteurs te voelen, om te zien hoe ze zich aanpassen en reageren in een echte setting. Dit helpt ons om jouw verhaal op de best mogelijke manier te vertellen. Wil je meer informatie over het organiseren van een castingdag? Neem dan gerust contact op met Rosalie via rosalie@i-mor.nl

Welkom bij de kracht van storytelling. Een video is de snelste weg voor zo’n verhaal naar het hart van de kijker.
Jouw video valt op door een goed verhaal. Een goed verhaal bevat emotie en dat verbindt mensen met elkaar. Een video is de snelste weg voor zo’n verhaal naar het hart van de kijker. Een goed verhaal raakt, inspireert en overtuigd.