De weg naar vernieuwing: anwbtheorie.nl
ANWB, Turner en I-Mor achter het stuur
Slechts 36 procent haalt in één keer dat beruchte theorie-examen voor je rijbewijs, wie had dat gedacht? Met alle technologische ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden van leren, besloot de ANWB dan ook dat het hoog tijd was om een nieuw, gaaf, gebruikersvriendelijk platform neer te zetten. Daarmee schakelde zij het strategische brein achter de operatie in: Turner, de specialist in strategie en executie. En zo werd het platform anwbtheorie.nl; ‘Leren op jouw manier’ ontwikkeld – een platform met een mix van tekst, video en oefenvragen. Weg met de saaie theorie, hallo spannende leerrit! I-MOR werd na een uitvoerige selectie ingeschakeld om mee te denken en de video’s te produceren. We geven je een inkijkje in hoe dit project is ontstaan, de samenwerking, uitdagingen en natuurlijk de hoogtepunten.
De ANWB vond dat het tijd was om de ‘saaie’ theoriestof in te ruilen voor iets nieuws. Ze wilden mee met de nieuwe generatie Z en hun behoeften. Maar dit was geen “laten we het er even bij doen” project. Nee, dit was groots! Het was niet alleen een kwestie van een platform bouwen. Ook de jongere doelgroep moest op een andere manier worden aangesproken en dat bood de kans om direct een nieuwe huisstijl, speciaal voor de jongeren te ontwikkelen.
Na een eerdere succesvolle samenwerking met Turner, de specialist in strategie en executie, besloot de ANWB hen weer te benaderen voor dit project. Robin Claire Span werd betrokken bij dit project als de projectmanager. Haar doel? De autotheorie en de weg naar het examen verbeteren, vernieuwen en innoveren. Daarbij hoorde ook het vinden van de juiste creative video agency.
“We hebben in het verleden al een keer met I-MOR samengewerkt en dat is goed bevallen”, vertelt Robin Claire. “Alsnog hebben we I-MOR best door de molen gehaald omdat je het beste bedrijf tegen de beste prijs wil hebben. We hebben nog acht andere partijen gesproken, maar zijn uiteindelijk toch weer bij I-MOR terechtgekomen.” Om de ontwikkeling van het platform echt van de grond te krijgen, moest er ook een aanvoerder vanuit de ANWB komen. Enter Michelle Geldorp, Business Owner ANWB, de geknipte persoon voor deze taak. En zo begon de reis.
Wegwijs in verkeersveiligheid
De slagingspercentages voor het theorie-examen zijn historisch laag, de afgelopen jaren is deze gedaald naar 36% in 2022 (bron; CBR jaarverslag 2022). Terwijl diverse bedrijven al werkten aan het toegankelijker maken van de theoriestof, onderscheidt de ANWB zich als instituut met een intrinsieke maatschappelijke betrokkenheid en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel voor verkeersveiligheid. Je kunt wel zeggen dat mobiliteit en verkeersveiligheid en educatie echt in het DNA zit.
Maar hoe pak je dit aan? De spanningsboog van een gemiddelde Gen Z’er is acht minuten. Binnen deze acht minuten moet de juiste hoeveelheid stof verwerkt worden. Hier komt video bij kijken, maar ook een stuk tekst voor de boekenworm die er nog wél tussen zit. Ook wil je ergens nog interactie opzoeken, afbeeldingen verwerken en wil je de video afsluiten met een opsomming. Het nieuwe ANWB Theorie leerplatform helpt je daadwerkelijk op weg, letterlijk, iedereen kan op het platform op een eigen manier en tempo eenvoudig leren.
I-Mor’s creatieve invloed
“We moesten de theoriestof bestaande uit tien hoofdstukken omzetten naar video’s, maar het ging verder dan productie van video’s”, vertelt onze regisseur Robert Vonk. “Als videomaker was het een interessante mix om bezig te zijn met een script, de didactiek en de uitwerking daarvan. Soms kom je erachter dat bij bepaalde onderwerpen een video geen meerwaarde heeft. Bij andere punten kun je juist met video iets simpel visueel weergeven waar in een boek een pagina tekst voor nodig is. Op inhoud video’s maken vind ik één van de leukste dingen om te doen en dit was echt extreem op de inhoud.” I-MOR was gedurende het project verantwoordelijk voor casting, studiolocatie, scripts, de edit en het verwerken van de nieuwe visuele identiteit in de video’s.
Gezien de complexiteit van dit project en de verschillende samenwerkingspartners waren er genoeg uitdagingen. “Het vele schrappen en beknopter maken van de video’s binnen het vastgestelde budget vond ik best uitdagend, dit leverde op momenten zeker wat stress en complexiteit op”, vertelt Michelle. Ook Robert is het hier mee eens. “Het moment dat de mensen van de ANWB en Turner langskwamen in de studio was best spannend, maar uiteindelijk juist heel goed en ook nog eens heel gezellig om samen te werken op de set! Iedereen voelde de vrijheid om feedback te geven en er ontstond toen een groot wederzijds vertrouwen. Ik heb drie weken lang gefilmd in een greenscreen studio. Daarna draag je de beelden over aan de editors en dan merk je dat alles op zijn plek valt. Je maakt uiteindelijk heel bewust een keuze van wat je laat zien, maar ik vond het heel fijn dat we aan het begin echt de vrijheid hebben gekregen om te spelen met de huisstijl om uit te vinden wat goed werkt. Ik vond dit een hele fijne manier om de video’s te creëren.”
Van zoektocht naar perfecte synergie
“In het begin was het echt even zoeken naar de juiste modus. We hebben voor dit project alles op de schop gegooid. Hiermee hebben we ook intern gelijk de moeilijkste route gekozen. De primaire doelgroep voor dit product is Gen Z en het gros van alle communicatie van de ANWB is gericht op de wat oudere doelgroepen, denk hierbij aan mensen met gezinnen en ouderen. Daarom hebben we samen met de afdeling Merk een geheel nieuwe look en feel neergezet. En deze nieuwe stijl is natuurlijk overal doorgevoerd, op het platform maar ook in de video’s.
We hebben echt goed gekeken naar past het goed, hoe kunnen we slim, met bepaalde kleuren, aandacht vestigen op belangrijke onderwerpen. Het was een flinke productie die gedraaid moest worden, uiteindelijk hebben we meer dan 150 video’s opgenomen”, vertelt Michelle. “Alles moest samenkomen in een soort puzzel en dat was even zoeken in het begin, maar complimenten voor I-MOR en Turner. De samenwerking liep op een gegeven moment als een geoliede machine.”
Bij het project is ook gewerkt met een doelgroep panel. Als eerste is er één hoofdstuk opgenomen dat diende als een soort blauwdruk en pilotfase voor de rest van het project. Dit hoofdstuk is eerst helemaal geproduceerd en daarna voorgelegd aan het panel. “Het panel vond het verfrissend”, laat Michelle weten. “Zo kregen we te horen dat het vooral leuk was dat we meerdere personages hebben ingezet. Dit zorgde voor afwisseling in plaats van dat je steeds naar dezelfde presentator zit te kijken.”
Iedereen die meewerkte aan dit project had een heel duidelijk doel voor ogen. Het platform moest naar een niveau worden getild waar het werkelijk een meerwaarde zou bieden voor het volgen van de theoriecursus bij de ANWB.
“Het is echt een topprestatie geweest, gezien de complexiteit van de ontwikkeling van alle filmpjes, de didactiek, de inhoudsdeskundigen en Turner die alles heeft gecoördineerd”, laat Michelle weten. “Het is eigenlijk wel iets om trots op te zijn.” Robin vertelt dat het een lyrisch moment was toen het platform live ging. “Dat was voor mij het mooiste moment. Er zijn onderweg zoveel mooie momenten geweest, de kaders waarin we werkten hebben we steeds meer opgerekt. De hele evolutie binnen het project is bijzonder.”
De samenwerking tussen de ANWB, Turner en I-MOR heeft geleid tot een innovatief en relevant platform dat inspeelt op de behoeften van toekomstige generaties. Een project om trots op te zijn.