Employer branding, wat is het? En waarom heb je het nodig?
Employer branding. Je hebt de term vast wel eens horen vallen, maar waarom wil je er gebruik van maken? En hoe kan het jou als werkgever helpen? Employer branding, wordt op z’n Hollands ook wel werkgeversmerk genoemd. Het is eigenlijk datgene wat jou als werkgever interessant en onderscheidend maakt voor potentiële medewerkers. Als je dit op een goede manier weet in te zetten, kan je met jouw bedrijf een voorkeurspositie krijgen en wordt het makkelijker om direct de juiste mensen aan te trekken. Maar het gaat een stuk verder dan dat. Employer branding is niet alleen gericht op eventuele nieuwe medewerkers, maar juist ook op de medewerkers die al bij jou in dienst zijn. Het gaat om het creëren van een aantrekkelijke werkplek waarin alle medewerkers zich betrokken voelen.
Nu kunnen we allemaal wel een boodschap de wereld in slingeren waarin we vertellen wat ons bedrijf zo speciaal maakt en waarom we zo’n goede werkgever zijn. Maar het gaat er bij employer branding vooral om dat je een goede werkgever bént, voor zowel de huidige als de toekomstige medewerkers. De boodschap die je naar buiten brengt moet dus aansluiten op de interne situatie.
De grote vraag is natuurlijk: hoe ga je als organisatie bekendstaan als goede werkgever? Vanuit het idee dat een sterk werkgeversmerk alleen tot stand kan komen als de interne organisatie dit beeld steunt, zijn er een aantal stappen te doorlopen voordat je als organisatie gaat investeren in employer branding.
- Zorg dat er een sterke interne cultuur binnen je bedrijf is.
- Zet jezelf neer als onderscheidende werkgever.
- Maak je medewerkers je grootste fans.
- Weet wat je zoekt bij nieuwe medewerkers.
- Wees eerlijk en authentiek.
Deze punten vormen de basis van jouw communicatieboodschap. De boodschap die je straks gaat gebruiken voor je website, vacatures en andere middelen om je doelgroep te bereiken. Video kan hierin een sterk communicatiemiddel zijn en is uitermate geschikt om jouw boodschap te verspreiden, een relatie aan te gaan met je doelgroep en de betrokkenheid te vergroten vanuit een oprechte interesse.
Bij I-MOR zijn we hierin gespecialiseerd. We denken bij het ontwikkelen van employer branding video’s altijd mee met de werkgever. Wat is de boodschap die je wil overbrengen? Welke kandidaten wil je trekken? Zo hebben we bijvoorbeeld een toffe ‘werken bij’ wervingsfilm gemaakt voor Cloudlife met een duidelijk concept. Deze video brengt in beeld hoe het is om bij dit bedrijf te werken en wat het zo leuk maakt.
Waar we bij Cegeka Business Solutions een heel persoonlijke wervingsfilm hebben gemaakt vanuit het oogpunt van een huidig werknemer, waarin de cultuur en waardes van het bedrijf worden benadrukt. Twee mensen die elkaar eigenlijk niet vaak tegenkomen tijdens hun werk, stellen elkaar vragen en gaan in gesprek over het bedrijf waar ze allebei werken.
Een dergelijke video kan ervoor zorgen dat je potentiële kandidaten beter bereikt en werft. Maar het kan er ook voor zorgen dat je huidige medewerkers beter presteren en langer blijven. Het hangt er maar net vanaf vanuit welke invalshoek jij het als werkgever wil benaderen. Wil je bijvoorbeeld laten zien dat een medewerker tijd heeft voor zijn of haar eigen ontwikkeling? Dan kan je ook gaan voor een video zoals we die voor PDZ hebben gemaakt. Deze laat een werknemer zien die meer over zijn leven vertelt en hoe dat goed bij zijn werk past. Iets wat vandaag de dag steeds belangrijker wordt voor werknemers; past het werk dat ik doe bij wie ik ben als persoon.