Gen Z; Hoe haal je ze binnen en hoe houd je ze vast?
Gen Z is onderwerp van gesprek. Op de werkvloer en dit jaar ook tijdens de Zaanse Ondernemersdag. Ook bij I-MOR hebben we met deze doelgroep te maken. We hebben collega’s die uit de Z generatie komen, soms spelen ze een rol in onze video’s, maar nog vaker maken we video’s die gericht zijn aan deze doelgroep. Gen Z is een doelgroep die door veel werkgevers als lastig wordt ervaren. Het is een erg diverse generatie met een sterke focus op individualiteit. Hun ambities en gedrevenheid zijn kenmerkend. Ze geven om diversiteit en inclusiviteit en zijn ´digital savy´. Tegelijkertijd hebben ze een kortere spanningsboog doordat ze constant switchen tussen social media, internet en al hun andere activiteiten. Ze zijn meer geïnteresseerd in video dan boeken en zijn met de wereld verbonden. Maar bovenal zijn het individuen.
En dat vraagt om een persoonlijke aanpak. Zo hebben wij dat althans gedaan toen we onlangs voor Dekamarkt een toffe recruitment video opnamen. Dekamarkt is op zoek naar winkelpersoneel en wil hiervoor vissen in de Gen Z vijver, maar ook zij vroegen zich af hoe je deze groep nu aanspreekt. Dekamarkt verkoopt fantastisch mooie producten, maar is dat ook wat deze groep jongeren het allerbelangrijkst vindt in hun werk? Is dat een reden voor hen om bij Dekamarkt aan de slag te gaan? Wanneer je deze potentiële werknemers wat beter leert kennen, denken wij van niet.
Uit verschillende gesprekken die wij voerden met jongeren uit deze generatie kwamen er echter wel een paar gemeenschappelijke delers naar voeren die Gen Z belangrijk vindt als het gaat om werk.
- De waarden van het bedrijf en die van hen moeten overeenkomen
- Mogelijkheden tot groei
- Een gezonde werk-privé balans
- Een inclusieve en diverse werkomgeving
- Duurzaamheid en sociale impact
- Technologische integratie
Dit zijn uiteraard geen punten die zich alleen tot Gen Z beperken, maar net zo goed spelen bij werknemers uit andere generaties. De antwoorden zullen per persoon verschillen (los vanuit welke generatie ze komen). Het is belangrijk deze punten mee te nemen wanneer je een employer brand bouwt die zich richt op Gen Z, maar blijf genuanceerd.
Het is niet handig om al deze punten tegelijk terug te laten komen in een video, want dat zou een heel lange video opleveren óf je loopt het gevaar dat je boodschap niet duidelijk overkomt. In het geval van Dekamarkt ging het om een recruitment video waarmee specifiek Gen Z getarget wordt en dan met name de jongeren tussen de 15 en 20 jaar. Zoals we eerder zeiden is deze generatie meer geïnteresseerd in video en erg digital minded en daarmee is video dus het perfecte middel om de Gen Z’ers te bereiken. Maar hun spanningsboog is ook kort, dus je wil de video kort en krachtig houden.
Voor Dekamarkt kozen we ervoor om een gezonde werk-privé balans als speerpunt te nemen in de recruitment video. Generatie Z wil een gezonde werk-privé balans creëren waarbij hun werk iets toevoegt aan hun leven in plaatst van dat het hen opslokt. Ze willen een werkplek die tegemoetkomt aan hun individuele behoeften en hun welzijn ondersteunt, wat leidt tot een gezondere en bevredigendere werkervaring. De jongeren van Dekamarkt spenderen hun vrije tijd het liefst met hun vrienden. Bijvoorbeeld door samen te hangen op de skatebaan. Wat is er dan fijner als je je werktijd kan combineren met het samenzijn met je vrienden én daar ook nog eens geld mee kan verdienen? Precies, dat dachten wij ook.