Polderhorror – Wat is het en waarom is het al 13 jaar een succes?!

Een horrorclown, absurde situaties, een pretpark tijdens Halloween, wat bloed en ledematen, een flinke dosis humor en een vleugje Hollandse nuchterheid. Al 13 jaar lang maakt I-MOR voor Walibi de marketingcampage rondom het grootste Halloween evenement van Europa, Halloween Fright Nights. Maar wat is het succes van deze lange samenwerking?

Halloween Fright Nights: Een feest van angst en fun

Elke oktobermaand transformeert Walibi Holland, het grootste pretpark in Flevoland, in een nachtmerrie-achtige wereld vol enge figuren en bloederige taferelen. Met meer dan 20.000 bezoekers per avond is Halloween Fright Nights uitgegroeid tot een van de grootste Halloween-evenementen in Europa. Wat maakt dit evenement zo speciaal? Het zijn de gruwelijke spookhuizen, de tot in detail uitgewerkte scarezones, en natuurlijk… Eddie de Clown.Eddie de clown.

Groen en rood suikerspin achtig haar. Een mond vol geveilde, puntige tanden. Een boze frons, rode neus en een batterij aan snelle, beledigende, scherpe grappen. Ik heb het natuurlijk over niemand minder dan Eddie de Clown. De mascotte van de Halloween Fright Nights die al jaren de hoofdrol speelt in de marketingcampagne van het Evenement. Daarnaast is Eddie de clown ook op het park tijdens het evenement te zien in shows. Eddie heeft een gigantische fanbase en aan de rijen van de meet and greet te zien lijkt dit elk jaar alleen maar groter te worden.

I-MOR en Halloween Fright Nights

In 2012 leerde I-MOR voor het eerst Eddie de clown en de Halloween Fright Nights kennen toen we werden gevraagd om mee te denken over de marketingcampagne van het evenement en de uitvoering van de films en video’s die nodig waren voor de communicatie. Na wat googelen zagen we de grootsheid van het evenement en de impact die het online had. Rond het thema “Never celebrate again.” bedacht I-MOR 4 video’s die het verhaal vertelde van de trauma’s die een jonge Eddie de clown had opgelopen tijdens bekende feestdagen. Zo maakten we korte films van Eddie die een blauwtje liep tijdens Valentijnsdag en zijn wraak op zijn oude geliefde. De moord op een aan lagerwal geraakte Sinterklaas gespeeld door niemand minder dan Johhny Kraaijkamp junior of een verlanglijstje wat in de buik wordt gekerfd van de kerstman. Het kon niet gek, extreem, luguber of absurd genoeg. Wisten wij veel dat de combinatie van de horror van Halloween en de enorme komische talenten van de Eddie de clown zo’n ongelofelijke impact hadden?! Bij het online gaan van de eerste video’s bleven de views op youtube maar oplopen. Nog nooit hadden wij dit meegemaakt. En zo was er een nieuw filmgenre geboren: Polderhorror!

Het genre: Polderhorror

Polderhorror is een combinatie een aantal verschillende filmgenres. Horror, thriller maar vooral veel comedy en een vleugje Hollandse nuchterheid. Net als op het evenement ontlokken schrikreacties in een spookhuis angst en creëren daarna juist veel gelach. In de commercials voor de Halloween Fright Nights werken we vooral met het genre horror en thriller. We willen vooral de kijker angst aanjagen. De boodschap in deze commercials is vrijewel atijd hetzelfde: “de Halloween Fright Nights komen er weer aan”. In de online funnels van de campage werken we meer met humor. Zo krijgt de kijker echt een band met het merk en de clown. Deze video’s worden dan ook veel meer gedeeld.

De Toekomst van Polderhorror: Een genre met potentie?

Hoewel Polderhorror zijn oorsprong vond in een pretpark in Flevoland, heeft het de potentie om een volwaardig genre te worden. Wie weet zien we binnenkort een Polderhorror-film op het grote scherm, vol gruwelijke scènes en onvergetelijke lachmomenten. Een ding is zeker: dankzij Eddie de Clown en Halloween Fright Nights is Polderhorror niet meer weg te denken uit de Nederlandse film- en evenementenscene. Heb jij de moed om het zelf te ervaren?

Halloween Fright Nights is op geselecteerde dagen te bezoeken van 5 oktober t/m 3 november.

https://www.walibi.nl/halloween/nl/halloween-fright-nights

Welkom bij de kracht van storytelling. Een video is de snelste weg voor zo’n verhaal naar het hart van de kijker.
Jouw video valt op door een goed verhaal. Een goed verhaal bevat emotie en dat verbindt mensen met elkaar. Een video is de snelste weg voor zo’n verhaal naar het hart van de kijker. Een goed verhaal raakt, inspireert en overtuigd.